Ένα βιωματικό εργαστήριο για μαθητές, με στόχο τη μείωση της σπατάλης τροφίμων και την υιοθέτηση υπεύθυνων πρακτικών κατανάλωσης!
Στο πλαίσιο του θεσμού Solidarity Days, 12 Νοεμβρίου 2024 διεξήχθη η δράση «Το Ταξίδι του Φαγητού: Από τη Φάρμα στο Πιάτο Χωρίς Σπατάλη» στο 12ο Δημοτικό Σχολείο Πατρών, με σκοπό την ευαισθητοποίηση των παιδιών γύρω από το ζήτημα της σπατάλης τροφίμων και της καταπολέμησης της φτώχειας. Η δράση διοργανώθηκε από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας και το Ίδρυμα Λήδας, Νανάς και Σπύρου Δούκα. Την πρωτοβουλία αυτή υποστήριξαν το 12ο Δημοτικό Σχολείο Πατρών, η Τράπεζα Τροφίμων Δυτικής Ελλάδας της Co2gether, η εταιρεία «MINDSET», και χορηγοί επικοινωνίας την εφημερίδα «Πελοπόννησος» και το ειδησεογραφικό portal «pelop.gr».
Αφορμή για το βιωματικό εργαστήρι αποτέλεσε το ανησυχητικό ποσοστό της σπατάλης τροφίμων στην Ελλάδα, όπου το 46% της σπατάλης προέρχεται από τα νοικοκυριά. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Eurostat, το 2020 η Ελλάδα πέταξε πάνω από 2 εκατομμύρια τόνους φαγητού, με την κατά κεφαλήν σπατάλη να φτάνει τα 191 κιλά, εκ των οποίων τα 87 κιλά προήλθαν από τα ελληνικά νοικοκυριά. Αυτά τα στοιχεία τοποθετούν την Ελλάδα στην 4η θέση μεταξύ των χωρών της Ε.Ε., με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο να είναι 70 κιλά και τον παγκόσμιο 79 κιλά ανά νοικοκυριό. Η δράση αυτή επικεντρώθηκε στο να μεταδώσει στους μαθητές την σημασία της μείωσης της σπατάλης τροφίμων, προσεγγίζοντας το θέμα από διαφορετικές σκοπιές, ανάλογα με την ηλικία τους. Το εργαστήριο διαρθρώθηκε σε τρεις εκπαιδευτικές ώρες, με σκοπό να καλύψει τις ανάγκες και το επίπεδο κατανόησης κάθε ηλικιακής ομάδας:
• Για παιδιά Α’ και Β’ δημοτικού : Μέσα από τη θεατρική απόδοση ενός παραμυθιού με κεντρικό θέμα τη σπατάλη τροφίμων, τα παιδιά προσέγγισαν το θέμα με ευαισθησία και δημιουργικότητα.
• Για παιδιά Γ’ και Δ’ δημοτικού : Οι μαθητές ασχολήθηκαν με πιο σύνθετες έννοιες, όπως η διαφορά μεταξύ της ένδειξης «ανάλωση κατά προτίμηση» και «ανάλωση έως».
• Για παιδιά Ε’ και ΣΤ’ δημοτικού : Οι μαθητές εμβάθυναν σε πιο περίπλοκες έννοιες και συνειδητοποίησαν τη σημασία της Τράπεζας Τροφίμων Δυτικής Ελλάδος.
Η συνεργασία των μαθητών ήταν εξαιρετική και οι στόχοι της δράσης επιτεύχθηκαν σε μεγάλο βαθμό. Στα βασικά αποτελέσματα της δράσης περιλαμβάνονται :
• Η κατανόηση της σπατάλης τροφίμων και των επιπτώσεών της τόσο σε κοινωνικό όσο και σε περιβαλλοντικό επίπεδο.
• Η συνειδητοποίηση της ανάγκης για ομαδικότητα και προσφορά, καθώς και ο ρόλος της αλληλεγγύης στην καταπολέμηση της σπατάλης.
• Η διαπίστωση του μεγέθους του προβλήματος, καθώς οι μαθητές συνειδητοποίησαν ότι η σπατάλη τροφίμων αποτελεί σοβαρό πρόβλημα.
• Η έκφραση ερωτημάτων σχετικά με τις έννοιες και τις συνέπειες της σπατάλης τροφίμων, καθώς και τις τρόπους με τους οποίους μπορούν να βοηθήσουν.
• Η ανάπτυξη προτάσεων και λύσεων για την αντιμετώπιση του προβλήματος, με εστίαση στη μείωση των απορριμμάτων.
• Η αναγνώριση της αξίας της προσφοράς και της ενσυναίσθησης, με ιδιαίτερη έμφαση στη σημασία της Τράπεζας Τροφίμων Δυτικής Ελλάδας.
• Η ανάπτυξη κοινωνικής συνείδησης για τις ανάγκες των συνανθρώπων μας και την αλληλεγγύη.
Τέλος, στο πλαίσιο της δράσης συγκεντρώθηκαν 90 κιλά τροφίμων μακράς διάρκειας από τους μαθητές και τις οικογένειες τους, με σκοπό να δοθούν στους ωφελούμενους της Τράπεζας Τροφίμων Δυτικής Ελλάδας.